Wednesday 6 January 2010

Apa Masalah Engkau?!

Ade sorang manusia nih. Dia ajak pegi makan sup kat Doraisamy satu malam nih. Die ajak aku sekali lah, aku katalah kat dia aku tak nak ikut. Terus muke die cemik, masam. "Fine." die kata kat aku. Start lah dia tekan2 phone die call 'kawan' die. "Aku takleh pegi lah. Anak aku sakit." Orang yg kat telepon tu cakap. LAGI lah muke die masam. Kawan die sendiri pon tak nak join sekali. Bile die tanya sorang lagi yg duduk sebelah aku nih, sorang nih pon kata die tak nak ikut jugak. "Betul ko tak nak ikut? Jangan menyesal." dia kata. PUHLEASE lah. Sup & nasi lemak ciput-mahal je pon. =_=''


Then, ade pulak sorang kaum hawa ni datang dekat ngn aku, kata kat die, "Jauh lah nak pegi KL memalam nih. Pegi Mawar je lah kalau nak makan sup." FYI, Mawar tu teramat teramat dekat. Eventho service slow giler nak mampos, sup die sangat sedap. Bile die dengar je 'cadangan' nak pegi Mawar tuh, "Fine! Pegi Mawar je!" Die hempas tangan die, capai phone die yg tgh charge sebelah TV. Yang kaum hawa ni perasan lah manusia ni tak puas hati, since 'ramai' tolak cadangan die pegi Dorai. "So, nak pegi mana nih?" Si kaum hawa nih terkedu-kedu nak tanya manusia nih. Yang lain da takut nak cakap ape2 kat manusia nih, bile tgk manusia ni 'merajuk', hempas2 udara. Aku pulak tgh tengok TV, while tgk gelagat manusia nih merajuk depan mata aku. "Macam budak kecik." Aku bisik dlm hati. No. Actually lagi teruk dari budak kecik sebenarnye.

Bile sume da kat depan pintu, da nak keluar, manusia ni push yg lain, pakai kasut die. "Korang ni tak reti2 lagi susun kasut sekolah nih, hah?!" Dia sepak kasut2 kiteorg yg elok je susun tepi bangku yg ade kat sebelah pintu tu. "A'eleh. Tu pon nak merajuk." Aku bisik sorang2 depan TV. Manusia nih pon start lah kereta, then dorang2 yg ikut pon masuk dlm kereta. Yang aku ngan sorang lagi nih, dok sendirian, macam selalu.

Honestly, aku nak complain pasal manusia nih. Disebabkan benda remeh macam nih pon kasut kiteorang jadi mangsa. SERIOUSLY. Umur ko tu da tak muda dah, nak merajuk tak tentu pasal, sepak2 kasut orang. OK. Sepak kasut tu mungkin bunyi mcm alasan yg tak munasabah sebab nak complain pasal manusia nih. Well, kalau korang kat tempat aku, aku rasa korang mungkin paham kenapa sebab kasut je aku boleh sakit hati ngan manusia nih. Kenapa? Sebab ni bukan kali pertama die merajuk depan anak2 dia sendiri sebab bende yg terlalu remeh, contoh yg selalu ade kt hidup aku; nak keluar malam ramai2. Tak kisah lah keluar makan ke, beli barang dapur ke, ape ke. Asal, keluar MALAM (+ budak2 kecik).

Korang bayangkan, manusia ni da 'tua',  mungkin sebab 'tua' die lebih 'sensitif', takkan sebab bende KECIK pon die nak merajuk mcm budak 5 tahun yg tak dapat gula2 ?! Ko nak keluar, keluar lah. Ko nak pegi mana, bawak je dorang yg nak ikut engko tuh. Ko yg bwk kereta, ko yg bayar makanan dorang. Buat dorang ikut cakap ko. Bukan merajuk sebab 'cadangan' orang lain yg IKUT ko. Ini contoh 'karisma' kat depan anak2? PUHLEASE.

Kalau aku balas sume bende yg ko kata dari mulut ko, depan ko, nak bagi ko FAHAM, nanti ko kata aku anak derhaka, tak dengar cakap ko, 'berani' sangat nak tegur orang lebih tua, lagi2 yg aku ni, perempuan. Nanti ko kata aku tak respek orang lebih tua dan lebih 'matang' dari aku. Ko nak aku buat ape? Kalau aku tak cakap, sampai bile pon ko TAK AKAN berubah. Ko nak ke anak2 ko, yg fikirannya masih belum matang, yg masih tgk ko sebagai role model hidup dorg so far, IKUT perangai ko yg SAMA LEVEL mcm dorang?! Ko nak aku biar je, tgk adik2 aku sendiri jadi sebijik keras kepala macam ko? HUH. Tengok la ape jadi kat aku, kononnye 'degil' - 'keras kepala' kat mata ko. Sebab KO lah aku 'jadi' macam NIH! sebab aku 'ikut' KO!

Dulu ko selalu marah2 aku suruh aku berubah sebab aku dulu malas lah, susah nak bangun pagi lah, aku anak pertama lah, aku perempuan lah and macam2 lagi alasan ko. Fikiran remeh ko tak sama dgn fikiran aku. Aku try berubah, and I have to say, I think I succeeded at that. What more do you possibly want from me? Tak abis2 bebel kat aku, kata aku ni tak cukup bagus, aku ni tak macam anak org lain. Dah aku anak KO. Memanglah jadi MACAM ko. Also, I'm a human, I can't be 'perfect', like you friend's sons and daughters. =_=''

Bukan aku nak kata ko ni teruk tahap gaban. Tak.You're human too, you're supposed to be that way. I understand. BUT COME ON! You're a full-grown-wise-ADULT. WHY IN THE WORLD are you acting like a FREAKING five-year-old?! BERUBAH LAH. TOLONG LAH BERUBAH. Sekarang aku rasa aku memang ade hak nak cakap bende yg sama ko cakap kat aku 5 tahun yg lepas. Berubahlah. Aku mintak sangat2 kat ko. Aku tak nak tengok, dengar orang lain kata ko tu tua bangka tak sedar diri. Anak ko sendiri patut bagitau ko bende tu dulu sebelum ORANG LAIN bagitau ko. I did all of this for your own good. When are you going to understand that? Use that heavy-duty-genius brain of yours. Please.

(P/S: actual date=6/1/2012)

No comments:

Next Home